Aangaan van de huurovereenkomst: Van onderhandeling tot vastlegging

Een goede en duidelijke huurovereenkomst die recht doet aan de belangen van zowel de huurder als de verhuurder is de sleutel tot een duurzame en probleemloze samenwerking.

Ik help jou bij het onderhandelen en maken van afspraken. Vervolgens help ik bij het opstellen van een huurcontract dat juridisch correct, duidelijk en volledig is, zodat jouw belangen gewaarborgd zijn. Ik maak daarbij in de basis meestal gebruik van bestaande modellen zoals het ROZ model. Wel zo praktisch.

Belangrijke elementen in een huurcontract

  • Kwalificatie: Het is van groot belang om goed vast te stellen of er in kwestie sprake is van een detailhandelsruimte (zogenaamde 290 bedrijfsruimte) of overige bedrijfsruimte (230a bedrijfsruimte) aangezien de wettelijke bescherming zeer verschillend is. Ik help met de juiste kwalificatie en stem de overeen te komen contractsbepalingen daar goed op af.
  • Duur van de overeenkomst: Tijdelijk of langdurig? Ik adviseer over mogelijkheden voor contractduur en de regels rond verlenging of beëindiging.
  • Gebruik van het gehuurde (bestemming): Specifieke afspraken over het toegestane gebruik, bijvoorbeeld als bedrijfsruimte, winkel of horeca.
  • Huurprijs en betaling: Ik zorg ervoor dat de afspraken over de huurprijs en betalingstermijnen duidelijk worden afgesproken en vastgelegd, inclusief mogelijke indexering en periodieke wijzigingen aan de hand van marktprijzen.
  • Onderhouds- en reparatieverplichtingen: Een duidelijke verdeling van verantwoordelijkheden tussen huurder en verhuurder is belangrijk voor een goede duurzame relatie.  

Neem gerust contact op om je vraag over het aangaan van een huurovereenkomst voor te leggen.
Bel 020 2220082 of mail: info@mr-nauta.nl